Wednesday, October 19, 2011

Acu Cuba Try Test.....


Assalamualaikum w.b.t......Lma xbrblog ni, cbuk sngt (cbuk ke?)....Org len up-to-date je blog.....
Niway entri kali ni Cik Huda saje je nk publish hsil karya seposen Cik Huda. Karya ni Cik Huda dpt ilham time duk study tok test Agrotek OP ritu (dh brkrun dh bru nk post,.... tuan blog ngan blog sma je). Org cbuk study tu lah ilham dtng mncurah curah ke ldang gandum.....Saje je Cik Huda nk gilap bakat tulis krangan ni, lma sngt dh tnggal, dh brkarat dh......Niway layan je lh ye tp ni bri 1st part, next part 6ti2 lh ye.......


AWAN BERARAK PERGI
karya by: Cik Huda anak pak Arshad

Part 1
Suasana pejabat yang masih lengang di waktu pagi menambahkan lagi gementar di hati Azian. “ Inilah orang melayu, masuk kerja selepas waktu tapi bila balik keje je ‘sharp on time’’, Azian bermonolog dalam diri. Hari ini merupakan hari yang penting buat Azian. Selepas setengah tahun menganggur akhirnya peluang kerja untuknya akan tiba. Itupun selepas berpuluh interview yang dihadirinya.

Tepat jam 8.30 pagi semua meja kosong sebentar tadi sudah diisi pemiliknya. Azian rasa begitu asing apabila di kelilingi manusia yang asing baginya. Tiba- tiba pintu yang bertulis ”Pengurus Besar’ terbuka. Seorang lelaki yang agak tampan, mungkin di dalam usia 50’annya muncul. ” Cik Azian Amar?’’ teguran yang membuatkan hati Azian bertambah gementar. ”Ya, saya Azian”, sahut Azian. ” Sila masuk ya, saya ada kerja sebentar di Unit Teknikal. Sekejap lagi saya menyusul, ok?”, arah lelaki itu. ”Ish, dah lah aku dah tunggu sejam, ni nak kena tunggu lagi, frust betullah”, Azian membebel di dalam hati. Gila nak luahkan. Nanti tak sempat diterima kerja dah kena buang. Ya betul, hari ini adalah hari pertama Azian melaporkan diri di syarikat Agrotech sdn.bhd. ini. Azian hanya mampu menganggukkan kepala dengan arahan bakal ketuanya itu.

” Perhatian semua, mari saya kenalkan kamu semua dengan pembantu pengurus Unit Penyelidikan yang baru”, arahan yang cukup membuatkan semua pekerja disitu patuh. Kak Aida, kak Mia, Haris, Arif dan beberapa orang lagi pekerja yang tidak sempat Azian ingat nama mereka. Semua pekerja disini sangat ramah dan baik hati. Ini membuatkan Azian bertambah semangat untuk berbakti dengan syarikat ini.

” Hai, saya pulak Khairul, selamat berkenalan”. Satu suara menjengah dari belakang Azian. Tiba-tiba jantung Azian berdengup kencang. Suara ini pernah singgah dipendengaran Azian suatu ketika dulu. Pernah singgah empat tahun dulu. Azian memalingkan tubuhnya berdepan dengan pemilik suara tadi. Kedua-dua mereka tercenggang seolah tidak percaya. Memori lama datang menghantui kembali ingatan Azian.


(Empat tahun dulu)

” Awat hang ni suka sangat bantah apa yang aku cakap hah? Ada hutang ka?”, suara gadis itu menahan marahnya. ” Ha’a, ada hutang. Awat? Tak pueh hati?”, suara si jejaka mematahkan kata-kata si gadis. Selama enam bulan belajar di kelas yang sama, selama itu jugalah mereka berdua ini umpama anjing dengan kucing, Tom dan Jerry, dan apa-apa yang seangkatan dengannya. Pantang berjumpa ada saja benda yang nak di gaduhkan mereka.

Tetapi apa yang peliknya jodoh mereka begitu kuat. Setiap kelab, pertandingan, aktiviti, dan apa sahaja yang disertai di kolej itu pasti akan mempertemukan mereka berdua. Tetapi mereka tetap dengan ’kebenaran’ masing- masing. Masing-masing nak menang.

Tapi satu peristiwa membuatkan hubungan mereka menuju perubahan. Aziq, nama lelaki yang telah lama wujud dalam hidup Azian. Sahabat karib sedari kecil meluahkan perasaan, perasaan yang lebih daripada seorang kawan. Perasaan yang membuatkan Azian serba salah. Sahabat karib yang hanya dianggap kawan tanpa perasaan lebih daripada itu mendesak menginginkan jawapan, membuatkan Azian berbicara tanpa berfikir. ” Aku dah ada pakwelah, mustahil aku boleh terima kau. Aku dah sayang sangat kat dia. Lagipun aku anggap kau kawan je, tak lebih daripada tu”. Lidah Azian lancar berkata-kata tanpa berfikir betapa bodohnya dia ketika itu. Mana nak dicari ’pakwe’ yang disebutnya tadi itu. Peminat pun tak ada, inikan pula kekasih.

” Ye ke? Tipulah, setahu aku kau single kan? Kau saje je nak lari dari aku kan?”, seraya itu Aziq membalas. ”Padan muka kau Azian. Pandai-pandai sangat menipu, jujur jelah”, Azian bermonolog dalam diri. ” Eh, betullah aku tak tipulah. Dah enam bulan kami couple tau. Nama dia......nama dia....nama dia Khairul”, selamba saja Azian memberi jawapan. ” Khairul? Biar betul kau ni Azian. Kau dah giler ke mengaku mamat tu pakwe kau? Ahhhh lantaklah, asal aku selamat sudah, gila tak gila”, Azian bermonolog sendirian.

’Hai mak cik, kerja ni buat betul-betullah. Ini taip pun ada error. English kau dulu fail ke?, Khairul meluahkan perasaannya. ‘’ Eh, suka hati kau je erk nak panggil aku mak cik. Tua-tua aku pun comel tau and lagi satu English aku A tau, bukan sebarangan tau, tolong sikit erk, minds your words erk’’, marah Azian, geram dengan kata-kata junior setahunnya itu. Beza umur mereka tidaklah jauh, hanya setahun. Pada firasat Azian mungkin itu yang membuatkan mereka tidak formal apabila bercakap, tidak seperti kawan-kawan sekelas yang lain yang lebih selesa memanggil Azian dengan panggilan kakak.

Pergaduhan mereka berdua tidak berhenti disitu sahaja. Setiap hari, setiap tempat apabila berjumpa mereka akan tetap bergaduh. Tapi tanpa mereka sedari satu perasaan berbeza terbit di hati mereka sehinggalah satu kejadian yang tak diduga Azian boleh berlaku pada dirinya. 




 
                                                               
                                 By me and only me...... i see u when u see me
                                                                        

1 comment:

umUMRA said...

allaaaaa...baru dok syok layan...bes..t jgn lupa update lg..nak tau ap yg berlaku lagi nih pas ni...:)